-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48251 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

لطفاً دليل نزول سورة نمل را بنويسيد؟

در كتابهايي كه در شأن نزول آيات نوشته شده فقط در مورد سه آيه از سورة نمل مطالبي بيان شده است كه برخي از آنها هم از باب جري و تطبيق (=؟) است نه شأن نزول.

1. آية شصت و دوم: آية معروفي است كه براي رفع گرفتاريها و استجابت دعاها خوانده ميشود: أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوَّء;(نمل،62) ]آيا بتها بهتر هستند[ يا كسي كه مضطر را اجابت و گرفتاري را برطرف ميسازد.. دربارة شأن نزول اين آية شريفه از امام باقر7 روايت شده است كه اين آيه دربارة امام زمانغ نازل شده است كه در هنگام ظهور، در مقام ابراهيمغ ـ در مسجد الحرام ـ نماز ميگزارد و به سوي خدا تضرع و زاري ميكند، و فرمود: به خدا قسم مانند آن است كه ميبينم كسي كه اين آيه دربارة او نازل گرديده، ظهور نمايد. هر چند اين مطلب، به عنوان شأن نزول در كتابها، طبقهبندي شده است، ولي در واقع اين مطلب از باب بيان مصداق و تطبيق آيه بر موارد خارجي آن ميباشد.

2. آية هفتادم از سورة نمل، هنگامي نازل شد كه كافران و مشركان گفتند: گفتههاي محمد6 اساطير و افسانههاي پيشينيان است و پيامبر6 ]از اين سخن[ سخت غمگين و محزون گرديد. و اين آيه براي تسلاّي خاطر مبارك اوست: وَ لاَتَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لاَتَكُن فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ ;(نمل،70) از تكذيب آنان غمگين مباش و سينهات از توطئة آنان تنگ نشود.

3. آية ديگري از سورة نمل، كه براي آن شأن نزول نقل شده، آية هشتادم است كه دربارة كفّار قريش نازل گرديده، آن هم دربارة قوم مخصوصي از آنان كه خداوند علم دارد كه هرگز ايمان نخواهند آورد، بلكه در كفر خويش خواهند مرد; خداوند به پيامبرش خبر داد كه اينان سخن ترا نخواهند پذيرفت و پند تو دربارة ايشان سودي نخواهد داشت: إِنَّكَ لاَتُسْمِعُ الْمَوْتَيَ وَلاَتُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآء;(نمل،80) به طور مسلّم، تو نميتواني سخنت را به گوش مردگان برساني و نميتواني كران را، هنگامي كه روي بر ميگردانند و پشت ميكنند، فراخواني!(ر.ك: نمونة بينات درشأن نزول آيات، محمد باقر محقق، ص 593 و 594، نشر انتشارات اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.